Bericht van Hanneke - 15

9 december 2015 - Pokhara, Nepal

Beste mensen,

Afgelopen week de schoolweek ook weer afgesloten met een speciaal programma: een dancing contest, ook hier in Nepal!! Al een paar dagen vroegen de kinderen of dit georganiseerd kon worden. Liefst 18 performances!!! Met winnaars voor het beste meisje single -, beste jongen single - en beste groep optreden. Alle dansen waren nepali dansen en veel kinderen hadden zich hiervoor speciaal omgekleed. Het was genieten en bijzonder, hoe zelfs de kleintjes deze dansen al beheersen.

Zaterdagmiddag met de familie op stap naar het Fewa meer. Jammergenoeg was het bewolkt weer, de pret was niet minder. Een overdekte boot huren en in een waterbal je kracht en balans weten te vinden. Met als afsluiting dal bhat eten. Dal baht is een Nepalees gerecht van rijst, linzensoep (dal) en verschillende groenten met curry's. Voor de liefhebbers met extra pittige kruiden, maar niet voor mij. Aru en Amul kozen voor n hamburger en milkshakes......

Deze week is mijn laatste volle week op de school en dinsdag de 15e is mijn laatste dag. Dat zal heel raar zijn. Ik ken de kinderen nu redelijk, niet hun namen; die zijn mooi maar heel moeilijk uit te spreken, ben gewend geraakt aan het ritme van het lesrooster. Iedere dag is weer een belevenis met verwondering en verbazing hoe op de school onderwijs wordt gegeven. Na deze weken heb ik een eerste indruk. Dit systeem  zou op de een of andere manier doorbroken  moeten worden, zodat deze kinderen betere kansen en mogelijkheden krijgen om zich te ontwikkelen. Anders zullen de kinderen in dezelfde situatie en omstandigheden blijven verkeren als hun ouders, nl in armoede, slechte huisvesting, geen werk etc. Ik ben heel blij dat ik in de gelegenheid ben om op deze school te werken en doet mij zo beseffen dat het een voorrecht is een huis en werk te hebben, dat het vanzelfsprekend is dat het onderwijs in Nederland georganiseerd is en zo veel meer.

Heel veel groeten, Namaste, Hanna

1. Thomas Tierolff:
    9 december 2015
    Wat een mooie inzichten Hanneke en geweldig dat je een bijdrage bent aan deze kinderen in Nepal! En het raakt me ook om je verslag te lezen; de beperkte mogelijkheden in Nepal en de kracht van de mensen om er toch het beste van te maken. Geniet van de laatste dagen! Ik kijk ernaar uit om je in NL te ontmoeten en je verhalen te horen. Namaste!
  2. Joke:
    9 december 2015
    Fijn dat je binnenkort weer thuis bent; kun je veel meer verhalen vertellen dan zo beknopt op je weblog!
  3. Elina de Jong:
    9 december 2015
    Hoi Hanneke, ik vind heel leuk je verhalen te lezen en prachtige foto's te bekijken. Dat is heel leuk dat je daar bijna thuis voelt maar wij missen je hier in Nederland ook. Ik kan niet wachten je weer te zien.
  4. Mia Korse:
    9 december 2015
    ben zo benieuwd naar je verhalen. ik kan me voorstellen dat je straks in Nederland alles met andere ogen bekijkt, de kinderen en de familie waar je nu woont, zal missen. Geniet van de laatste dagen en heel graag tot snel ziens. Liefs, Mia
  5. Marian Wijnakker:
    10 december 2015
    alweer aan je laatste week bezig wat een geweldig tijd voor je, ik wens je een goede reis terug. ik heb genoten van je verslag harte groet
  6. Karin & Peter:
    10 december 2015
    Het dansen ziet er wel gezellig uit. Leuke activiteit.
    En dan is de laatste week alweer aangeboden. Ik hoop dat je een leuk afscheid kunt nemen van het gezin en de school.
  7. Margot Hellingwerf:
    11 december 2015
    Hoi Hanneke, ik denk datje het best heel jammer vindt dat de komende week al weer een einde betekent aan een hele bijzondere reis. Ik heb er van genoten om jouw verslagen te lezen, laat staan jij. Ik hoor graag de rest van de verhalen.
    Sterkte en lieve groet, Margot

PS Groeten van Betteke
  8. Jansje Dane:
    11 december 2015
    Hoi Hanneke,
    Wat is de tijd snel gegaan. Binnenkort kom jij met mooie verhalen en herinneringen thuis. Ik verheug me op het weerzien.
    De kookclub heeft je gemist. In januari zijn we weer bijeen.
    Lieve groet van Jansje
  9. Candy:
    14 december 2015
    Ook ik heb genoten van je verhalen en foto's. Maar straks extra leuk als je er zelf over kunt vertellen! Ben benieuwd hoe deze ervaring jou heeft veranderd. Het is zo ongelofelijk snel gegaan. Ik denk dat je de landen, cultuur, mensen enorm gaat missen, maar dat je het ook wel weer fijn vindt om straks weer thuis te zijn. En dat laatste vinden wij ook leuk! Sterkte morgen -> laatste schooldag, zal best heftig zijn om afscheid te moeten nemen! Geniet nog van de laatste dagen daar! En tot gauw, x x x Candy
  10. Angèle:
    14 december 2015
    hallo Hanneke
    Bijzonder om zo met die kinderen om te gaan in Nepal en om in een gezin samen te leven. Op deze manier beleef je het land totaal anders en ben je geen toerist meer.Het zal moeilijk zijn om afscheid te nemen maar al je ervaringen neem je mee naar Nederland. Goede reis terug en tot ziens in 2016 !