Bericht van Hanneke -1

4 oktober 2015 - Kathmandu, Nepal

Beste mensen,

En dan ben  ik zomaar in Kathmandu... Onwerkelijk maar waar. Na maanden voorbereiden is het zover. De vlucht via Abu Dhabi is goed verlopen, rustig zonder vetragingen gearriveerd. De aankomst op vliegveld Kathamndu was wel hectisch en chaotisch, niet te vergelijken met Schiphol. Alles en iedereen door elkaar. Lawaai, warm, vreemde geuren. We worden onthaald door Holi en Bimu, twee vrouwelijke gidsen. Ook de weg naar het hotel is bijzonder, links en rechts inhalen, toetermuziek, geschreeuw. Het hotel Vajra is dan een oase van rust met mooie tuinen, zitjes, tempeltjes. Dan samen eten met de reisgenoten. De eerste avond gaat het inslapen gaat niet vanzelf, de honden, vogels, krekels houden me nog lang wakker.

Zondag 4 oktober gaan we Kathmandu verkennen met een bezoek aan de Swayambhunath. Een prachtig plek op een heuvel met tal van heiligdommen, tempels en het klooster. Via 365 treden word je geleid naar een boeddhistisch tempelcomplex of stoepa waar je ook afbeeldingen van  hindoeïstische goden ( Shiva, Kumar, Ganesha) en symbolen tegenkomt. De 365 treden staan voor de 365 dagen van het jaar. Je wordt begeleid door apen.  Als je de trap in 1 keer loopt, dan worden je zonden van het afgelopen jaar vergeven. Boven aangekomen loop  je het complex met de klok mee en raak je de talloze gebedsmolens aan.

We lunchen in Thamel: chapati's  ( een soort van naanbrood) met zoete en spicey saus, salades en rijst. Thamel is een toeristische wijk. Vanwege de aardbevingen zijn er weinig toeristen. Holi vertelt dat er hard is gewerkt om de ingestorte huizen en puin op te ruimen. Ik heb de tv beelden van de aardbeving nog voor ogen. Het straatbeeld oogt nu alsof er niets is gebeurd;  er zijn natuurlijk wel hel veel mensen persoonlijk getroffen.

Ik wandel nog verder door Thamel en  laat me verder onderdompelen met al die nieuwe indrukken, de heilige koe op staat, riksja's, en de school gaat uit ( zondag is een schooldag, op zaterdag zijn de kinderen vrij. De straat is overspoeld met jongens en meisjes in schooluniformen en allemaal met een zware rugzak.

Morgen 5 oktober reizen we verder. O.a. met een wandeling van een paar uur door deKathmandu  vallei naar een klooster waar we een paar dagen verblijven.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Willem:
    Lieve Hanneke,

Hoppa de kop is er af van jouw bijzondere reis. Mooie verhalen al. Je hebt mazzel dat je vrijdag bent vertrokken, want vanochtend (zondag) werden zelfs vluchten afgezegd in verband met dichte mist. Wees blij dat je dit hebt 'gemist'.
    En nu op naar jouw volgende avonturen.

Kus en groeten, Willem
  2. Candy:
    4 oktober 2015
    Lieve Hanneke, meteen al veel gezien en gedaan op dag 1. En.. heb je de trap in 1 keer gelopen? :-) Ben nu alweer benieuwd naar je volgende ervaringen, in het klooster. Geniet! Heel veel liefs, x Candy
  3. Karin & Peter:
    4 oktober 2015
    Je beschrijving roept meteen allerlei beelden op van eigen reizen naar Tibet en India. Leuk om te lezen wat je allemaal al hebt meegemaakt op je eerste dag. Op je rondreis straks komen daar weer mooie ervaringen bij. Geniet er van!
  4. Ivette:
    4 oktober 2015
    Mooi Hanneke, geniet van iedere seconde maar dat doe je, dat lees ik wel !
  5. Nico en Mieke:
    4 oktober 2015
    Hallo heel indrukwekkend voor jou denk ik.Fijn dat je goed over gekomen bent.
  6. Natasja:
    4 oktober 2015
    Wat n super start! Leuk om te lezen.
  7. Kina Oelen:
    4 oktober 2015
    Lieve Hanneke, eindelijk dan, zet'm op en succes.
  8. Joke:
    4 oktober 2015
    Een lange reis en dan in een volstrekt andere wereld. Fijn dat alles goed is gegaan en je nu lekker kunt gaan genieten!
  9. Candy:
    6 oktober 2015
    Ben zeeeer benieuwd naar de wandelervaringen en hoe is het in het klooster? Liefs van ons!
  10. Saskia:
    8 oktober 2015
    Leuk om je verhaal te lezen. We reizen zo een beetje met je mee.
    Groetjes
  11. Mel: