Bericht van Hanneke - 2

7 oktober 2015 - Kathmandu, Nepal

5 , 6 en 7 oktober 2015

iBeste allemaal,

4 dagen in Nepal en langzaam begin ik mentaal te landen. Gisteren vertrokken uit Kathmandu. Met een busje de stad uit. Over 30km hebben we 2 en een half uur gedaan. De weg was een zandweg met kuilen en stenen. Wel 2 richtingsverkeer, maar het schoot niet op. Letterlijk vast zitten omdatde auto's elkaar niet konden passeren, dus overleggen wie de eerste beweging wilde maken. Dit gebeurt wel in overleg en rustig.

In penautii werden we afgezet om te gaan wandelen door de Kathmandu vallei door landerijen in de heuvels (1400 M) we lopen door heel kleine dorpjes, waar de mensen zelfvoorzienend zijn met het verbouwen van rijst, bonen , linzen en het hoeden van vee. Op verzoek van een vd groepsleden hebben we uit Nederland  10 sonarlampen meegenomen. Het is de bedoeling dat we die installeren bij mensen. Hier in de dorpen is geen elektra, wel veel zon. Gisteren  en vandaag 2 families blij gemaakt. Wij hebben er een heel goed gevoel bij. Vervolgens een pittige klim naar het klooster tirnagu tashi yangtse, een boeddhistisch klooster. Wij logeren in een vd guesthouses. En gaan mee in het dagritme: meditaties, mantra's. En mee eten: ontbijt, lunch en avondeten : rijst met dahl en curry. Vandaag hebben we de verhalen gehoord over de boedisttische en hindoeïstische rituelen gehoord op de heilige plekken rondom het klooster. Deze maakten veel indruk op mij raakten mij persoonlijk. We gaan mee in het ritme van het klooster: meditaties, mantra's en mee. Voor het eerst zien we de besneeuwde bergtoppen van het langtang gebergte, waar ik over een maand hoop te zijn. Helaas lukt het nog niet om foto's te sturen, deze hebben jullie nog te goed. Vandaag 7 oktober nemen we afscheid van de monniken. Ter afsluiting waren we nog aanwezig bij een prachtige meditatie en mantra's sessie. We reizen naar bhaktapur, een stad van de Newar stam gebouwd in de 8e eeuw en tussen de 12e en 15e hoofdstad van Nepal. De stad is erg getroffen door de aardbeving. Huizen zijn ingestort, ook de Nyatapola tempel is beschadigd. In het guesthouse worden we ontvangen met een lunch, als starter: friet, na 2 dagen rijst en bonen.......het is nog onzeker hoe de reis vervolgd wordt. Het plan was richting Lumbini, bij de Indiaase grens, de plaats waar Boeddha is geboren. Sinds een paar weken is er sinds 12 jaar een nieuwe grondwet in Nepal. In Lumbini zijn stakingen, er is daar een Indiaase enclave en zij hebben problemen met de nieuwe grondwet. Namaste, Hanneke

1. Karin & Peter:
    7 oktober 2015
    Je hebt al veel gezien en mee gemaakt in zo'n korte tijd. Zeker wel lekker om ook weer te wandelen. Wat is je indruk van de verwoeste tempels?
    Groet, ook van mama.
  2. Nico en Mieke:
    7 oktober 2015
    Hallo Hanneke, al veel gezien en misschien een beetje tot rust gekomen nu verder en maar zien wat je tegenkomt.
    Is het vermoeiden of valt het meelieve groeten Nico en Mieke Groothuismink.
  3. Jannie Veltman:
    Hallo Hanneke,
    Jammer dat we elkaar voor je reis niet meer gezien of gesproken hebben.
    We hadden je een hele fijne mooie inspirerende reis enz willen wensen.
    Dat doen we dus bij deze!
    Wij gaan je natuurlijk volgen op je reislogger.
    Zoals je schrijft heb je al veel gezien en gedaan.
    Dit moet wel een fantastische reis worden. Volgens ons helemaal op jou lijf geschreven.
    Hanneke liefs van ons voor jou.
  4. Margot Hellingwerf:
    8 oktober 2015
    Hallo Hanneke, vreemd dat je nu in een heel andere wereld bent dan wij. Het lijkt me heel bijzonder, de geuren, kleuren, stilte en lawaai alles is anders. Geniet en veel liefs.
  5. Jeanine:
    8 oktober 2015
    Hoi Hanneke,
    Wow wat heerlijk om te lezen allemaal beleef het helemaal mee . Je hebt al veel beleefd wa een nog zoveel mooie dingen te gaan. Super gaaf!! Ik kijk uit naar je vlogende verslag xxx
  6. Saskia:
    9 oktober 2015
    Dag Hanneke,
    Fijn om je reisbelevingen te lezen. Ik denk dat je geniet! X
  7. Leni Kuik:
    9 oktober 2015
    Met aandacht je blogs gelezen. En zoals ik het lees is het fantastisch wat je gezien hebt tot nu toe. Hier gaat het z'n gangetje. Volgende week 7-10 graden. Hoe warm is het bij jou?