Beticht van Hanneke - 3

9 oktober 2015 - Pokhara, Nepal

8 en 9 oktober

Beste Allemaal,

We zijn gisteren 8 oktober toch naar lumbini vertrokken. Er kon een bus voor 2 dagen geregeld worden met voldoende brandstof.

We vertrokken al vroeg , maar eerst om 6 uur ontbijt op het dakterras van het hotel in bhaktapur. Uitzicht op siddhi square waar al vanaf 3 uur in de nacht de bewoners kwamen bidden en offeren bij de tempel. Ze krijgen een pudda, een rode stip op hun voorhoofd, trekken een haar uit hun hoofd en laten die achter en vervolgens luiden ze de bel. Ik word uitgenodigd een pudda te ontvangen. De markt is inmiddels ook al begonnen, groenten, offerbloen; de reis naar lumbini duurt 10 uur. Reizen in Nepal is een spektakel met de slechte smalle wegen, veel verkeer, maar men blijft beleefd en houdt rekening met elkaar. We verlaten de kathmanduvallei en zakken af naar het zuiden, het landschap wordt vlakker en hoe meer we de Indiaase grens bereiken, hoe meer het straatbeeld Indiaas wordt: veel mensen op straat, geschreeuw, andere bouwstijlen. We komen aan in het hotel in donker en worden gewaarschuwd voor schorpioenen en slangen, niet gezien......vandaag 9 oktober ook weer vroeg dag, we gaan naar de geboorteplaats van Boeddha, die in 243 voor Chr. Is geboren. Het is een heilige plaats in een groot natuurgebied. Indrukwekkend en stil. Vooral bij de heilige boom, waar monniken mediteren. Ik offer wierookstokjes en aanschouw de biddende monniken heerlijk in de schaduw. We reizen verder naar pokhara, weer naar het noorden. Gelukkig wordt het koeler. Vanmorgen was het om 9 uur al boven de 30 graden, haast niet te doen, ik drink meer als 2 liter water per dag. Onderweg lunchen we in een dorpje, bij mensen thuis, die ook een winkeltje annex restaurantje beheren. We komen op de bonnefooi, We zijn welkom en koken mee: noodles met koriander, en geraspte gekookt ei, heerlijk!  Hoe dichter we bij pokhara arriveren hoe bewolkter  het wordt: regen! In allerijl wordt zeil gekocht om de bagage boven op de bus af te dekken. We zullen 2 nachten in pokhara blijven. Ik kom hier half november terug voor het vrijwilligerswerk. Mijn eerste indruk is n prettige stad aan een heel mooi weer. Morgen 10 oktober gaan we weer enkele sonarlampen installeren, bij mensen die licht goed kunnen gebruiken, zodat de kinderen ' s avonds hun huiswerk kunnen maken,; verder ga ik het rustig aan doen, ayurvedische massage misschien en genieten. Namaste, Hanneke

1. Ida:
    9 oktober 2015
    Hallo Hanneke, Wat een mooie belevenissen! en ja de moesson..., in oktober draait de wind en die kan voor veel verrassingen zorgdragen. Ik vond het vroeger wel een spannende tijd. Geniet van alle cultuur en al het moois dat je onderweg tegenkomt.
    Pas je ook goed op jezelf?
  2. Nico en Mieke:
    9 oktober 2015
    Hallo wat een belevenissen in zo.n korte tijd.Overdag erg heet en is het snachts nog koud?Nog veel genieten van alles.
    Liefs Nico en Mieke
  3. Jannie van de burgt:
    9 oktober 2015
    Ontbijt op het dakterras van Shiva guesthouse in Bhaktapur, dat vroege ochtenduur, voor mij ook een mooie herinnering.
    Tot je volgende reisverhaal. Groeten, jannie
  4. Kina Oelen:
    9 oktober 2015
    Ha Hanneke, wat geweldig ineressant. Ik ben onder de indruk. Wat een belevenissen. Veel geluk! Liefs, Kina.