Bericht van Hanneke -4

11 oktober 2015 - Pokhara, Nepal

10 oktober

Beste mensen,

Vandaag in Pokhara, stad aan het Fewa meer. In vergelijking met katmandu ruim van opzet gebouwd, brede straten met bomen, niet zo hectisch, minder smog. Op het meer dobberen de bootjes en aan de oevers wordt voetbal gespeld, zonder lijnen en doelpalen. Het enthousiasme is er niet minder om, er wordt fanatiek gespeeld.  Vandaag is zaterdag, een vrije dag, zoals bij ons de zondag; morgen gaan de kinderen weer naar school. We heb bij 3 families sonarlampen gebracht en geïnstalleerd. In het eerste huis vangt een vrouw 5 kinderen op  in de leeftijd van 6-12 jaar. De kinderen hebben geen ouders meer, of de ouders kunnen hen niet verzorgen. De omstandigheden in dit huis zijn schrijnend. De kinderen maken huiswerk, leren woordjes op een stuk isolatiemateriaal, op de kale vloer, geen meubels, geen licht; in n andere kamer de bedden en nog n keuken; koken, afwassen op de grond, we worden hartelijk ontvangen met zoete thee. De kinderen zijn eerst wat verlegen, maar laten ons trots zien welke woorden ze kennen, tellen en verhaaltjes voorlezen. Ook de jongste In het Engels. Ze zijn blij met de lamp, kunnen ze s avonds ook lezen.  Daarna naar een ouder echtpaar van in de 80. Zij zijn blij en reageren enthousiast. We installeren de lamp en leggen uit hoe het werkt. Dit echtpaar leeft in n huisje van 10 m2, waar ze leven, slapen, koken. Voorheen betaalden ze aan de buren voor de elektra, maar dat hoeft nu niet meer. De derde lamp brengen we bij de zus en familie van Holi. Zij zijn blij elkaar weer te zien. Ook in dit huis is de lamp nodig. De meisjes kunnen ' s avonds studeren. Hun ambitie is de nursery school. We worden getrakteerd op een heerlijke lunch van rijst, dahl en groenten.

' s Middags relaxen, het is nog steeds warm, een drankje drinken aan het Fewa meer. Pokhara is de uitvalsbasis voor de trekkings naar de Annapurna. Ten slotte een heerlijke ayurvedische massage. Het is gelukt om foto's op de blog te plaats: voor jullie een eerste indruk. Namaste, Hanneke

1. Elina de Jong:
    11 oktober 2015
    Hoi Hanneke, wat een ervaring in zo korte tijd. Ik geniet van je leuke verhalen en wacht elke dag op een nieuwe avontuur van je. Blijf schrijven Groetjes..
  2. Karin & Peter:
    11 oktober 2015
    Leuk om de eerste foto's te zien. Heel herkenbaar. Het weer ziet er lekker uit. Dat nodigt wel uit om ook weer reisplannen te maken.,Tot de volgende blog. Leuk om te lezen en zien wat je allemaal mee maakt.
  3. Willem:
    Super ziet er goed uit.
  4. Nico en Mieke:
    12 oktober 2015
    Hoi Hanneke als ik dit allemaal zie moet ik aan onze reis in Thailand denk al is dit natuurlijk heel anders.
    Prachtige foto's veel plezier nog.
    Mieke.