Bericht van Hanneke - 7

18 oktober 2015 - Trongsa, Bhutan

15 - 18 oktober

Beste mensen,

Bhutan, land van Bruto Nationaal Geluk. En van de kloosters, forten ( dzongs ) en stoepa's ( chorten ). Op het vliegveld Paro ontvangst door de gids Kinga en chauffeur Pansang. Zij begeleiden de 10 daagde toer door Bhutan. In Bhutan is het niet mogelijk om zelfstandig als individu te reizen. Voor de toeristen is alles vastgelegd en geregeld in een programma. De sight-seeings, de hotels, waar we lunchen etc. Dat is even wennen, je wordt in de watten gelegd, er ontbreekt je aan niets. Toch is er zeker ruimte voor eigen  inbreng en ideeën. Na een paar dagen ken je elkaar beter, is het gezellig en wordt het contact persoonlijker. Ze zijn nieuwsgierig naar onze gewoonten. Leef je ook met je hele familie in 1 huis? Hoe is het mogelijk dat je alleen woont, wie zorgt er voor je?  Na de steden Paro en Thimpu trekken we verder het land in, hoog in de bergen, 3400 mrt. Er is 1 hoofdweg, niet te vergelijken met Nederland. Een weg van zand, kuilen, stenen, slalom om de plassen water, zeer bumpy. Er wordt hard aan de weg gewerkt, voornamelijk door wegwerkers uit India. India is een belangrijk land voor Bhutan. Invoer van olie en export van elektriciteit. In Bhutan is het belangrijkste dat je gelukkig bent. Veel symbolen helpen hierbij om je te beschermen, geluk te brengen , je te reinigen, de spiritualiteit te ontdekken en naar te leven. De symbolen zijn geschilderd op alle huizen en gebouwen. De kloosters, forten en stoepa's zijn de heilige plekken waar dit gepraktiseerd wordt. De overgang Nepal naar Bhutan is groot, alleen al vanwege de temperatuur. De overeenkomst is de hartelijkheid, de schoonheid en puurheid van de mensen en het land.

Hartelijke groet, Hanneke

1. Irma:
    Lieve Hanneke,
    Wat een mooie plek om te zijn op deze dag! Ik wens je veel geluk, ook voor het vervolg van je reis.
    Liefs, irma
  2. Bart:
    18 oktober 2015
    Dag Hanneke, ik lees dat je aan het reizen begint te wennen. Je observaties groeien met elk verslag. Het is leuk om te lezen hoe zo'n alleen reizend mens zich het zien eigen maakt en, ons, arme toeschouwers, op een leuke manier de essentie laat proeven.
    Nog heel veel plezier. Groet, Bart
  3. Karin & Peter:
    18 oktober 2015
    Je hebt al heel veel mee gemaakt terwijl het lijkt of je pas gisteren bent vertrokken. Vooral de ontmoetingen thuis bij mensen zoals bij het installeren van de sonarlampen lijken me heel bijzonder. Uit je verslagen maak ik op dat de overweldigende natuur en alle boeddhistische rituelen grote inspiratiebronnen voor je zijn. Mooi. Geniet van alles wat je mee maakt.
    Groet. Peter
  4. Willem:
    18 oktober 2015
    Hanneke, je schrijft 'de schoonheid en puurheid van de mensen'. Hoe puur zijn die mensen dan? Ik ken heel veel pure mensen hier in Holland, maar of je van die lieden gelukkig kan worden is maar de vraag.
    Al met al gaat het lekker zo tante, jouw hoofd moet nu al bomvol zitten met indrukken en verhalen. Geniet hiervan.
  5. Candy:
    18 oktober 2015
    Lieve Hanneke, zo vreemd eigenlijk dat je hier in Zaandam nog je reisschema liet zien, en nu ben je er gewoon echt! De vraag die bij mij opkwam tijdens het lezen van dit verslag: wat verstaat men in Bhutan onder 'gelukkig zijn'? Daar ben ik eigenlijk wel benieuwd naar, dus als je dat nog even zou willen vragen.. haha.
    GENIET ZE VERDER !!! Heel veel liefs xx Candy