Bericht van Hanneke - 8

24 oktober 2015 - Kathmandu, Nepal

19-24 oktober

Beste allemaal,

Vandaag 24 oktober weer terug  in Kathmandu, in de tuin van het Vajra Hotel, de plek waar ik steeds terugkom. Ik kijk terug op een 10 daagde Bhutan. Een land met tegenstellingen, met veel historie en cultuur en tradities. Zo groot als Zwitserland met 900.000 inwoners, de Himalaya met bergen van 7000 meter en meer. Vooruitstrevend, in ontwikkeling, alles is te koop. Maar aan de weg werken gebeurt nog handmatig, op het land zijn geen landbouwmachines om de rijst en boekweit te oogsten. Ik ben me ervan bewust dat ik als toerist het land en de mensen heb ontmoet volgens een vastgelegde route, gelogeerd in tioeristenhotels ( laatste hotel zelf met vloerverwarming !!!). Het is een bijzonder mooi land, het zal nog even duren voordat alle indrukken zijn geland..  Een van de bijzondere heilige plekken is Mebarthso, The flaming lake, bij Buhmtang. Het verhaal gaat dat Guru Rinpche, hij is  degene die  het boeddhisme in de 7 e eeuw vanuit Pakistan naar Bhutan heeft gebracht, schatten naar dit meer heeft gebracht. Pema Lingpa vindt deze schatten in 1475, omdat ze nog steeds branden in het water. Het blijkt een statue of Boeddha te zijn. De flaming lake is nu een heilige plek, het is echter geen  meer, maar een kleine rivier, een heel bijzondere plek. In Bumthang hebben we ook een dansferstival bezocht in de plaatselijke Dzong. De festivals worden gehouden om rampen te voorkomen en het land te beschermen. En dan de wandeltocht naar het Tigers Nest, Takhsang Monastry. Dezelfde Guru Rinpoche, arriveerde ook in de 7e eeuw in dit Tigers Nest en in 1864 is het klooster gebouwd op 3000 m hoogte. De wandeltocht vanaf 2200 meter duurde ongeveer 6 uur  heen en weer met een  thee pauze en lunch. Een geweldige ervaring.zoals gezegd vandaag en morgen ontspannen, de was laten doen en  shoppen voor de pelgrimsroute naar de heilige meren, die maandag begint. Heel erg leuk dat jullie reageren op mijn reisverhalen!!!!! Namaste, Hanneke

1. Jannie Veltman:
    Lieve Hanneke,,
    Ben elke keer weer benieuwd naar je reisverslag.
    Erg afwisselend en indrukwekkend, vooral de sonorlampen die jullie bij de mensen hebben geinstaleerd.
    Wat kun je met weinig middelen hun levensomstandigheden een stuk verbeteren.
    Geniet met volle teugen. (Dat is jou wel toevertrouwd).
  2. Ida:
    Hoi Hanneke,
    Wij kijken alle dagen uit naar jouw verhaal zodat wij jou hier vandaan kunnen volgen. Wat een prachtige reis. Goed dat Bhutan je zo goed is bevallen. Rugzak niet te zwaar?
    Als ik het goed in mijn hoofd heb dan komt nu het zware werk eraan. Veel plezier.
  3. Jeanine:
    24 oktober 2015
    Hoi Hanneke, wat leuk geschreven weer, en met de mooie foto's erbij maakt het het beeld compleet, heerlijk om mee te lezen en te zien wat je allemaal beleeft, zo reizen we als lezer gewoon met je mee. Ik hoef niet te zeggen blijf genieten want als ik het zo lees geniet je van elk moment. Ik kijk weer uit naar je volgende reisverslag. Groetjes Jeanine
  4. Kina Oelen:
    25 oktober 2015
    Lieve Hanneke,
    Wat een geweldige verhalen en een indrukwekkende reis. De foto's zijn prachtig. Geniet ervan (maar dat doe je) ook succes!
    Liefs, Kina.
  5. Saskia:
    25 oktober 2015
    Ik geniet van je verhalen en je foto's
    Groetjes Saskia
  6. Angèle:
    2 november 2015
    hallo Hanneke
    Hoe is het daar in Nepal ? Hier is het mooi zonnig herfstweer ,gisteren hebben we ( met Jansje )nog in de Utrechtse heuvelrug gelopen . Erg genieten zo met die zon .Het lijkt me heerlijk om zo door de bergen van Nepal te lopen / klauteren in een totaal andere omgeving ,geweldig om te doen en beleven. Zelf ga ik deze winter 3 weken naar Vancouver ,maar eerst nog een tijdje werken... veel liefs Angèle
  7. Jarco:
    5 november 2015
    Hoi Hanneke,
    Wat leuk om te lezen hoe het met je gaat daar in dat verre oord. De foto's zien er indrukwekkend uit. Ik ben benieuwd naar de volgende verslagen.

Groetjes Jarco