Bericht van Hanneke - 10

13 november 2015 - Kathmandu, Nepal

Beste mensen, De afgelopen week heb ik door de Kathmandu vallei ( ten zuid oosten van Kathmandu) getrokken en gewandeld, weer samen met Marian, Phula, de gids en Kaji, de porter. De eerste paar dagen weer in het klooster Namo Buddha, een aangename terugkeer om weer mee te gaan in het ritme van de monniken. En ook goed om bij te komen van een aantal weken reizen en trekken. Alle indrukken, ervaringen en ontmoetingen kwamen voorbij en opeens was ik moe. Dus ook veel geslapen en tijd voor mijzelf. Het probleem van het tekort aan brandstof krijgt vervelende gevolgen, ook voor het klooster. Buiten zijn noodkeukens ingericht en wordt gekookt op houtvuur; voor 150 monniken en gasten 3 keer per dag een warme maaltijd bereiden, geen sinecure. In de Kathmandu vallei wordt nu volop geoogst en veel activiteiten op het land. Er is veel aanbod van granen , fruit en groente. De verplaatsing naar Nagarkot is deels te voet en op n gegeven moment moeten we de locale bus nemen. Brandstoftekort betekent minder bussen, maar dus ook heel volle bussen. In plaats van 45 mensen reizen er wel 100 mensen mee in en op de bus, krankzinnig en ook wel eng. De bus krijgt ook nog pech, een lekkende benzineleiding moest acuut vervangen worden. Aan de kant en  aan het werk. In de Tata bussen bevindt de motor zich in de in de bus, voorin naast de chauffeur......naast de stof, smog en bezinebeuren niet zo gezond. In Bhaktapur moeten we overstappen op een andere bus. Mijn voorstel om n taxi te nemen ipv weer zo'n volle bus wordt gelukkig aangenomen...!!!,.Uit Nagarkot wandelen we terug naar de koninklijke bestemming Bhaktapur. Het is dan 11 november, de dag van het Diwali festival. Diwali is het feest van het licht, de overwinning van het goede over het kwade, de overwinning van het licht over de duisternis. Het wordt gevierd met veel zoet eten, vuurwerk en overal lichtjes. De godin Lakshmii is verbonden met het lichtjesfeest, zij is de godin van het licht, rijkdom, moed, geluk en liefde. De mensen halen Lakshmii binnen in hun huis  door voor hun deur op de stoep mandala's met gekleurd poeder te schilderen. Tegelijkertijd  is het ook de dag van de koe! De koeien worden gezegend en versierd met kransen van golden mary's (onze afrikaantjes). Onderweg zijn de mensen al druk met de voorbereidingen bezig. Bhaktapur is een prachtige stad uit de 8e eeuw, waar de Newar stam zijn wortels heeft. Ook hier volop het lichtjesfeest en 's avonds lopen de kinderen op straat en zingen voor snoep en geld. In Nederland was het natuurlijk Sint Maarten. De volgende dag in Bhaktapur nog een feest: nieuwjaar van de Newar mansen: nog meer spektakel, vrolijkheid, dans en muziek, geuren en prachtige kleuren overal. Geweldig! Komend weekend ben ik nog in Kathmandu . Als het goed is start ik maandag met het vrijwilligerswerk en reis ik af naar Pokhara, aan de voet van de Anna Purna trekkings. Ik houd jullie op de hoogte. Dit worden de laatste weken van mijn reis.......Namaste, lieve groet, Hanneke

1. Karel:
    Hi Hanneke
    klinkt allemaal goed. Heb net pas het passwaord van de reisblog gekregen dus kan nu eindelijk eens lezen hoe het met je gaat.

Genier er nog van

gr Karel
  2. Nico en Mieke:
    13 november 2015
    Hallo Hanneke foto.s bekeken en verhaal gelezen. Toch nog veel gezien van de aardbeving.
    Nota bene ook al in de sneeuw gewandeld geweldig.
    Nu aan het werk en zorg ook goed voor jezelf.
    Liefs Nico en Mieke
  3. Fokkelien:
    Prachtig weer!
    Geniet!!!
  4. Jeanine:
    Hoi Hanneke

Wat maak je veel mee , wat een avontuur en hoe fijn te lezen dat je ervan geniet en dat het goed met je gaat. Super fijn met je avontuur mee te lezen en de foto's erbij maken de beleving helemaal compleet . Geniet nog komende dagen en dan op naar het volgende gedeelte van je reis ben razend benieuwd wat er dan allemaal weer op je pad komt. Warme groet jeanine
  5. Willem:
    Lieve Hanneke,

Mooie verhalen weer.
    Succes met het vrijwilligerswerk.

Kus, Willem
  6. Jannie van de burgt:
    13 november 2015
    weer een mooi verhaal over het festival in Bhaktapur. Al die lichtjes, fascinerend! Maar ook even rust nemen in het klooster. Geen wonder dat je moe was, je maakt ook zoveel mee.
    Geniet nog maar van je laatste weken in dit prachtige land. Groeten, jannie
  7. Joke:
    14 november 2015
    Hanneke, wat een mooie foto's zet je elk verhaal weer op de site! Ben erg benieuwd naar je vrijwilligerswerk vanaf maandag!
    Liefs, Joke
  8. Mia Korse:
    14 november 2015
    Lieve Hanneke,
    Wat een ervaringen! Zorg wel goed voor jezelf hoor, dit is zo vermoeiend allemaal. Wat een indrukken, wat een mooie foto's en wat zal het moeite kosten dit allemaal te verwerken. Geniet met volle teugen en wat geweldig dat wij jouw reis van een afstand kunnen meebeleven. Liefs, Mia
  9. Sjan:
    16 november 2015
    Hi Hanneke,
    Wat mooi allemaal en bijzonder indrukwekkend. Je foto's geven een goed beeld van van wat je daar ziet en meemaakt.
    Kijk alweer uit naarjevolgende verslag.
    Groet, Sjan