Bericht van Hanneke - 11

20 november 2015 - Pokhara, Nepal

Beste allemaal,

16 november

Mijn Vrijwilligerswerk periode start vandaag. Om 8 kuur wordt ik. Van het hotel gehaald en gebracht naar het gastgezin aan de rand van Kathmandu , in de wijk Manohara of ook wel de Pepsi cola wijk genaamd, omdat hier een Pepsi cola fabriek staat. In deze wijk bevindt zich het kantoor van Voluntary Society Nepal en een aantal projecten. Rupa is de moeder van het gastgezin. In het huis logeren nog meer vrijwilligers. Ik zal 2 nachten hier verblijven en woensdag naar pokhara vertrekken. Ik krijg mijn eerste nepali taalles, basiswoorden en -zinnen hoe ik heet, waar ik woon. Maar ook kan ik aangeven welke woorden ik wil leren. ik heb ook de projecten in de wijk bezocht, 2 weeshuizen, een school en en bouwproject.

17 november

Wat dacht je wat, sta ik om 6 uur in de ochtend zumba te dansen. De man des huizes gaat iedere morgen en ook de vrijwilligers doen mee. Vindt plaats in het fitnnes centrum in de wijk. Opvallend veel mannen doen mee. Is dat ook in Nederland? Vanmorgen mijn 2e taalles van Sandhya, ik herken en spraak al meer woorden. Daarna  samen met de bus naar het centrum in Kathmandu, lunchen in een Nepali McDonalds restaurant en Sandhya is op zoek naar sportschoenen. Het is heel leuk om met haar op plaatsen te komen waar niet zoveel toeristen zijn,

19 no

Gisteren 18 november ben ik gearriveerd in pokhara met de toerist bus vanuit Kathmandu. In pokhara ga ik 4 weken werken op een school. Ik logeer bij Rekja en haar man Dipak en de kinderen Amul (14) en Ara (10),2 jongens. Ze hebben voor Nepalese begrippen een groot huis op de eerste verdieping, met een moestuin, een plat dak voor de was en het kippenhok. Ik heb een eigen kamer. Wat ik al zie is de eindjes aan elkaar knopen, het huis is met de noodzakelijkste zaken ingericht. Het leven is duur,  vooral nu met de brandstof crisis is alles 4 keer zo duur geworden. Rehka  en Dipak werken beide. Ik draai mee in het huishouden, helpen met koken, boodschappen etc. Koken is omslachtig, rond kook- en eettijd valt ' s avonds  altijd de elektra uit,  dus is het behelpen met kaarsen. De school is een overheidsschool, deze scholen staan niet goed aangeschreven. De school krijgt boeken en that's all. 150 leerlingen en 8 onderwijzers. Ik ben ook geïnformeerd dat deze scholen weinig of geen structuur hebben. Mooie uitdaging voor mij , toelaten en accepteren dus.

1. Thea:
    21 november 2015
    Hoi Hanneke,
    Wat een belevenissen. Ik geniet van je verhalen, van hoe het in Nepal allemaal toegaat, en de mooie foto's.
    Groetjes Thea
  2. Candy:
    21 november 2015
    Dit is allemaal heel erg nieuw, spannend, en ook weer stoer; petje af Hanneke! xx Lfs, Candy
  3. Marian Wijnakker:
    22 november 2015
    lieve Hanneke, wat geweldig te horen dat het goed met je gaat en dat je in zo'n lief gastgezin verblijft, wat een leuke uitdaging, maar ook weer een omschakeling, geniet van je ervaringen en de kleuren en geuren. liefs marian